Hvis dette var en film

Teuta Dibriani Gyldendal 2022 23 anmeldelser

Arta og Elises Insta-filmklubb får flere og flere følgere. De får til og med tilbud om å dekke en festival! Men så skal foreldrene til Elise skilles, og Arta får seg ikke til å fortelle om sine egne problemer på Vis hele forlagsteksten

Hvordan skrive en anmeldelse

Olivia Louise

Hvis dette var ein film

Skrevet av 7. desember 2022 av Olivia Louise på Hauge oppvekst

Boka handlar om Arta og Elise`s insta-filmklubb og får følgere.Dei får til og med tilbud om å dekke ein festival. Men så skal foreldrene til Elise skilles, og Arta får seg ikkje til å fortelle om sine eigne problemar på hjemmebane.
Boka er ein ungdomsroman som handlar om drama og vennskap.
eg synest boka starta ganske Uinteressant fordi du må komme deg veldig inni boka får du synes den er bra å lese.
Eg synest at boka slutta ganske forventa fordi eg hadde forventa at det skulle skje.
Eg trur at for noen kan det vere lett å kjenne seg inne i Arta sitt liv å vist du har det sann som ho.
Boka var litt urettferdig og litt småtrist.
Dinna boka ligner ikkje på noen av dei andre bøkene eg har lest men eg tenkar at det er ein positiv ting.
Boka er realistisk fordi det handlar om eit liv til ein ungdom.
Boka var ikkje så lett å lese fordi eg måtte lese det samme opp igjen fleire gangar.
Eg synest at språkbruken passer veldig fint til boka.
Alle som er interessert eller liker å lese bøker kan lese den boka.
Eg synst ikkje dinna boka skal bli nominert til Uprisen fordi eg veit det er mange av dei andre bøkene som er mykje bedre enn dinna.
terningkast 4.

Jonas

Jentebok?

Skrevet av 6. desember 2022 av Jonas på Rana ungdomsskole

Boka handler om å ikke kunne snakke om hva du føler og sliter med. Det tar utgangspunkt i Arta som nettopp fikk vite at moren har kreft. Hun vil ikke snakke om det med noen siden hun mener at hennes problemer ikke er viktigere enn andres sine og hun vil ikke plage andre med å snakke om hva hun sliter med.

Jeg liker ikke den boka fordi den er ikke helt min type bok, den traff meg ikke. Jeg leser egentlig ikke mange bøker så jeg veit ikke hva som er min type bok, men jeg veit at dette ikke er det. Boka er basert på jentedrama og handler egentlig ingenting om gutter. Som gutt ble dette vanskelig å relatere seg til, og vanskelig å la seg rive med i. Boka passer nok bedre for jenter.

Aurora

Vanskeleg både på skolen og heime

Skrevet av 1. desember 2022 av Aurora på Lom ungdomsskule

Boka handler om Arta, ho har ei venninne som heter Elise og når dei gjekk i åttende klasse starta dei en Instagram-konto som det kaller EA films. På Instagram-kontoen ser dei på film og anmelder dei.

Nå går dei første året på vgs. og Elise har fått seg to ny venner som vil være med i EA-films, Arta er litt skeptisk og tror dei kommer til å stele Elisa fra ho. En dag seier foreldrene til Arta til Arta og veslebroren hennas at mor deres har fått kreft. Arta vil gjerne si det til Elise men dei er aldri aleine lenger, en dag ho skulle si det fortell Elise at foreldra hennas skal skilast og da føler Arta at det blir feil at ho seier det med mora si.

Boka var lett og lese, men litt treig på starten. Det var en veldig brå slutt, boka slutta litt etter spenningspunktet. Nesten alle handlingene foregår på skolen eller heime hjå Arta.

Det er ikke ei fantasi bok, det som skjedde i boka kunne skjedd på ekte også.

Terningkast. 4

Mie

bra innhold i en kjedelig forside

Skrevet av 30. november 2022 av Mie på Bardufoss ungdomsskole

Jeg har nettopp lest hvis dette var en film av Teuta Dibria

Dette va en veldig interessant bok med mye viktig tema som må snakkes om. Det handler om at Arta og Elise er bestevenner, de holder på med å se på filmer og anmelde de på en Instagram konto de har sammen. To jenter vil være med og Elise er kjempeentusiastisk, men det er ikke Arta. Plutselig for begge problemer på privaten, men de ikke klarer å snakke sammen. Det får store konsekvenser for vennskapet. Vil de klare å løse dette?

Det var variert leseopplevelse, som oftest likte jeg boken godt og det var gøy å lese. Noe av det beste jeg likte med boken var at det var en veldig lettlest bok som man skjønte mye av. Det var veldig lett å skjønne hva som skjedde til de forskjelle tidspunktene. Personene likte jeg, de ble beskrevet godt og det var bra at plutselig Arta hadde et stort familieproblem, som ikke noen viste, og ble derfor bare mer og mer utenfor. Og Elise likte de to jentene mer som tiden viste. Det var en veldig spennende bok som man kunne kjenne seg mye igjen i. Virker mye som virkeligheten der man får nye venner, men du kanskje ikke liker dem like godt. Eller får private problemer man ikke kan si til alle, og derfor får det vanskelig med venner også. Forsiden på boka passet ganske bra og er enig i at det kunne vært en film. Vanligvis liker jeg ikke helt sånne klisje og litt kjedelig forsider, men når jeg begynte og var ferdig var jeg ganske enig. Dette var en av de upris bøkene jeg syntes hadde kjedeligst forside hvis man ikke har lest den, men samtidig også passet til boken.

Det var ikke så veldig mye jeg ikke likte med boka, men syntes de brukte litt for mye engelske ord som godt kunne vært norsk, som for eksmpel «dodger regnet akkurat», «som om det er common knowledge», «kjenner at jeg blir pissed» og «føler meg awkward» det passer ikke inn og hadde vært mye bedre med norsk. Det kunne vært litt mer spenningskurver og litt mer som skjedde som gjorde at det var litt mer gøy og spennende å lese den. Den var bra, men kunne gjerne vært litt mer.

Kunne godt anbefalt denne boken til de som liker at ting er lettlest og du kommer inn i handlingene og føler med personene fort. Det handler om hvordan det er å være ung og at alle har problemer de trenger å løse, men det handler om hvordan du gjør det. Var best etter du hadde lest litt mer enn det var i starten, så vent litt før du legger den fra deg. Jeg gir den terningkast 4.

Maja

Dette er en fortelling alle kan relatere til, i hvert fall litt

Skrevet av 30. november 2022 av Maja på Berg Montesorriskole

Hvis dette var en film er skrevet av Teuta Dibrani og handler om ei jente som heter Besarta som nettopp har begynt på videregående. Der går hun sammen med bestevenninna si, Elise. Disse to driver en Instagram-konto, hvor de anmelder filmer. En dag forteller Elise at foreldrene skal skilles, dette skjer samtidig som Besarta opplever problemer på hjemmefronten og ikke klarer å snakke om det.

Denne boka tar opp noen temaer som kan være vanskelig, skilsmisse og syke foreldre, men også vennskap. Jeg syntes dette var en veldig bra bok. Fortellinga er realistisk og har ikke så veldig mange spenningstopper, men fortsatt er boka veldig bra. Den spiller på følelsene til leseren og satser på å nå frem med det. Som oftest funket det, men noen ganger kunne det bli litt kjedelig. Det blir litt for lite spenningstopper og den er litt treig i starten.

Det er gode karakterer og disse er med på å gjøre boka enda mer realistisk. Romanen har en litt «happy ever after» slutt, men fortsatt er den bra, for man blir glad på vegne av hovedpersonen. Slutten passet veldig godt til fortellinga. Hvis dette var en film, var lett å relatere til, selv for dem som har foreldre som er friske og i lag. Siden det også handlet om problemer i et nært vennskap gjorde at boken kunne passe til alle.

Jeg syntes dette var en god bok og den er verdt å lese. Jeg vil gi boka terningkast 4.

Vis flere anmeldelser

[x] Lukk vindu
Ariane Linea

"Svært skuffende"

Skrevet av 27. september 2022 av Ariane Linea på Øresvik skole

Da jeg først så forsiden hadde, jeg store forhåpninger, men ble fort skuffet da boka ikke fikk meg til å føle noe.

Boka tar opp et tema som forteller oss hvordan det er å ikke føle at man kan snakke om sine egne problemer eller følelser. Arta har fått vite at moren har fått kreft, men forteller ingen om dette. Hun føler ikke det er noe riktig tidspunkt og at alle de andres problemer er viktigere.

Min opplevelse av boka var at den var veldig kort i antall sider, men kapitlene var også ekstremt korte. Jeg følte at boken var veldig forhastet og at det ikke gikk nok i detaljer eller ga noe inntrykk. Boka var veldig lett å lese, så jeg leste den ferdig på 2-3 timer. Da jeg var ferdig med boka, satt jeg ikke igjen med noen spesiell følelse. Temaet som blir tatt opp er veldig viktig, da det er mange i dag som sliter med å åpne opp for andre, men jeg syntes nesten at boka ble for barnslig til å være en ungdomsbok.

Jeg synes denne boka passer for terningkast: sterk 2.

Til toppen